Kisah Menarik Tan Sri Annuar Musa Bapa Pembangunan Bola Sepak Kelantan ~ Blog Penyokong Bola Sepak Kelantan FA

Friday 16 June 2017



Tan Sri Annuar Haji Musa adalah ahli politik Malaysia berbangsa Melayu, pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Melor dan Kok Lanas serta Ahli Parlimen Peringat di Kelantan; Menteri Belia dan Sukan Malaysia; Menteri Pembangunan Usahawan dan Ketua Pembangkang di DUN Kelantan. Di peringkat akar umbi, beliau pernah memegang ahli Majlis Tertinggi UMNO 2000-2003.

Pada masa ini, beliau juga adalah Penasihat dan Penaja Utama Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA).


KEHIDUPAN AWAL

Tan Sri Annuar Musa lahir pada 18 Mei 1956 di Bukit Marak, Kelantan. Annuar berkahwin dengan Datin Rosniah Abdul Rahman dan dikurniakan empat cahaya mata iaitu Azzahraa, Azzwaa, Ajjrina dan Afiq Amani.


PENDIDIKAN DAN KERJAYA

Mendapat pendidikan awal di Sekolah Tuanku Abdul Rahman,Ipoh.Annuar memiliki sarjana dalam Pengurusan Pembinaan dari University College of London. Beliau memperoleh ijazah sarjana muda Perancang Bandar dan Desa dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Tan Sri Annuar merupakan ahli Institut Perancang Malaysia. Beliau menjadi Penolong Pengarah Perancang Bandar, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan Pengarah, Bahagian Perancang Korporat, Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Kelantan.


MENGETUAI KELANTAN FA

Tahun 2007 menyaksikan perubahan dalam lanskap kepimpinan KAFA yang baru apabila Tan Sri Datuk Seri Panglima Haji Annuar Haji Musa diberi kepercayaan menerajui Persatuan Bola Sepak Kelantan bagi penggal 2007/2010.

 Tahun pertama Tan Sri bersama Kelantan FA sudah menampakkan peningkatan apabila berjaya meraih tempat ketiga dalam Liga Perdana musim 2007/08. Malahan dalam saingan Piala Malaysia pula, walaupun Kelantan gagal melayakkan diri ke suku akhir Piala Malaysia, tetapi kejutan yang dilakukan diperingkat kumpulan sedikit sebanyak menyaksikan kebangkitan Kelantan tidak harus dipandang rendah.

Itulah antara sedikit sebanyak Kisah Menarik Tan Sri Annuar Musa.

0 comments:

Post a Comment